Hör av dig!
Du är alltid välkommen att höra av dig, oavsett om du har en stor fråga eller en liten fundering. Vi finns här för att hjälpa till och vi välkomnar alla typer av förfrågningar. Kanske vet du redan vilken tjänst du är intresserad av eller så vill du bolla idéer med oss först. Oavsett vad det gäller, tveka inte att ta kontakt. Du når oss enklast genom att skicka ett mail eller fylla i kontaktformuläret här bredvid. Vi ser fram emot att höra från dig!
Epost
info(at)epideia.se
Vanliga frågor
FAQ
Var är ni verksamma?
Var du än befinner dig i världen!
…förutsatt vi kan mötas och arbeta via digitala kanaler och verktyg som Microsoft Teams, Google Meet eller liknande. Något som vi har stor vana av och upplever är ett bra alternativ för att ge både tids- och kostnadseffektiva föreläsningar, konsultationer eller handledningsträffar.
Vi är baserade i Örebro och gällande uppdrag som kräver fysisk närvaro sker dessa företrädesvis i mellansverige. Vid föreläsningar, workshops eller regelbunden handledning av flera grupper/skolor så reser vi vid behov självklart till er oavsett var ni befinner er.
Vilka skolformer arbetar ni med?
Vi arbetar gärna med alla skolformer!
De flesta uppdrag vi har rör grundskola men vi välkomnar även förfrågningar avseende den anpassade grundskolan och vi arbetar gärna med verksamheter och frågor för alla åldrar, hela vägen från förskolor upp till vuxenutbildning.
"Gör ni WISC?"
WISC-V* är ett av flera verktyg som endast behöriga psykologer får använda för att kartlägga och utreda en elevs kognitiva förmågor. Vi har utbildning för och mycket gedigen erfarenhet av WISC-V som är den senaste testutgåvan, men använder oss även av ett flertal andra bedömningsverktyg så som WAIS-IV, WPPSI-IV, SON-R, CAS-2, Ravens-2, Leiter m.m. Allt beroende på vad den specifika frågeställningen eller situationen kräver.
I samband med ett uppdrag tar vi ställning till vilka verktyg som vi bedömer är bäst i just det ärendet och vår erfarenhet är att en testning med WISC i sig självt inte nödvändigtvis ger den önskade effekten, vi är övertygade om att det snarare är i förståelsen för samt analysen av individens kombination av utmaningar, förmågor, situation och strategier som vi skapar både positiv och varaktig förändring!
*Wechsler Intelligence Scales for Children, femte upplagan
Vad kostar en psykologutredning hos er?
Vi inleder alltid en utredningsförfrågan med att inhämta en ordentlig bild av den nuvarande situationen och bakgrunden för eleven. Utifrån det hjälper vi er att göra kloka beställningar som blir så kostnadseffektiva som möjligt samtidigt som ni uppfyller de krav som finns i Skollagen och med elevens bästa i fokus.
Som exempel ser vi att det inte sällan är både mer upplysande och effektivt att erbjuda ett par timmars konsultation i ett ärende för att ge Er bättre underlag för arbete eller planering framåt jämfört med en fullskalig utredning.
Detta innebär att vi inte har ett fast pris för våra utredningar utan alltid gör en första bedömning tillsammans med er. Självklart får ni en tydlig prisuppgift innan ni bestämmer er för att anlita oss för en utredning.
Vad ingår i en psykologutredning?
Precis som i frågan om kostnad så arbetar vi inte med färdiga utredningsmallar utan utformar alltid utredningen efter det unika elevärendet. Vi har en rad metoder och verktyg att använda oss av, både standardiserade tester av kognitiva förmågor och skattningsformulär. Dessutom använder vi ibland kreativa metoder som att spela sällskapsspel, rita och pyssla, spela musik eller datorspel ihop med eleven för att få den information vi behöver för att besvara frågeställningen så bra som möjligt.
Oftast ingår dock följande moment:
- Insamlande av information i form av pedagogisk utredning, tidigare gjorda utredningar av logoped, psykolog eller liknande.
- Intervju med pedagoger och vårdnadshavare samt elev om mognad och förmåga finns.
- Standardiserad testning av kognitiva förmågor samt observation i testsituation.
Slutsatserna sammanställs alltid i ett utlåtande som vårdnadshavare får ta del av och som förvaras i psykologjournal.
En sammanfattning och pedagogiska rekommendationer överlämnas till skolan i muntlig och skriftlig form.
Har ni kompetens för särbegåvning/särskilt begåvade elever?
Ja!
Särbegåvning är ett begrepp som tyvärr ofta skapar osäkerhet, förvirring och motsättningar i dagens samhälle, detta främst eftersom det saknas en tydlig gemensam definition av vad vi faktiskt menar med det. Oavsett vilken definition ni har med er eller ställts inför så är vi väl rustade att hjälpa er förstå elever som både kan ha begåvning klart eller till och med betydligt över genomsnittet men även de elever med mycket ojämna förmågor som ofta är bland de svåraste när det kommer till att hitta rätt stöd och stimulans i samklang för att skapa en inlärningssituation där de får alla möjligheter till utveckling.
Till skillnad från andra aktörer som säger sig vara experter på särbegåvning men utgår ifrån endast ett enskilt perspektiv, så som pedagogik eller klinisk psykologi, så känner vi oss trygga med att vi kan göra detta med en förståelse för hela eleven och komplexiteten i samspelet mellan begåvning, motivation, kontext, relation och möjliga sårbarheter/utmaningar så som ADHD, autism, språkstörning m.m. För en stark begåvning är en skyddsfaktor i sig, det är i kombination med sårbarheter eller andra riskfaktorer som det kan uppstå problematiska situationer för både elev och skola.
Nyfiken på att lära er mer? Fråga oss gärna vad ”2E” betyder eller varför vi tror att vi i skolan kan göra hela skillnaden för den här gruppen av elever!
Låt oss hålla kontakten!
Vi ser fram emot att lära känna er och vill gärna hålla kontakt. Följ oss gärna via sociala medier eller hör av er om ni har frågor!